zaterdag 12 juni 2010

Foto 36 en 70: familie Van den Bogaard-Klein (Geleen-Lindenheuvel)

 
Voor de variatie vandaag een foto waarvan ik wel meen te weten wie erop staan. De moeder van het gezin hierboven is overduidelijk nauw verwant aan mijn oma Larue, en oma stamde uit Venlo en had weinig verdere familie in Zuid-Limburg wonen: bij mijn weten een neef Piet Klein in Heerlen (met vrouw en 2 kinderen) en een nicht Van den Bogaard-Klein in Geleen (met tenminste 1 dochter, Annie). Nu dan, achterop deze foto (geschat op jaren '40) staat "Foto Delahaye Geleen", dus het kan eigenlijk nauwelijks missen! Afgelopen week heb ik daarom in het bevolkingsregister van Geleen gekeken, en inderdaad bleek dit echtpaar 2 zonen en 2 dochters te hebben. In het archief en op internet vond ik daarna van allevier ook de partners en overlijdens. Voornoemde Annie bleek vorig jaar te zijn overleden, als laatste van de afgebeelde personen. Hieronder hun personalia. Wat nog rest is een 'officiële' bevestiging, en wie wie was van de zonen en dochters. Op het oog neem ik aan dat van links naar rechts de kinderen Annie, Harry, Maria Mathilda Josephina en Arnold te zien zijn.
Overigens trouwde Arnold in 1935; zou het ontbreken van zijn vrouw erop duiden dat deze foto daarvoor is genomen? In dat geval zou de afgebeelde Annie nog geen 15 jaar geweest kunnen zijn, en ze lijkt me hier toch wel wat ouder. Maar ik ben niet goed in het schatten van leeftijden...
 
 

Dan foto 70: daar had ik aanvankelijk met een vraagteken Piet Klein bij staan, maar hij lijkt toch wel heel erg op dhr. Van den Bogaard, misschien 20 jaar ouder?
 

Johan Francis Leonard van den BOGAARD, spoorwegbeambte, geboren te Venlo op 10‑06‑1890, overleden op 14‑05‑1962, zoon van Wilhelmus van den BOGAARD en Mathilda PETERS.

Gehuwd te Venlo op 04‑11‑1912 met Maria Johanna KLEIN, geboren te Venlo op 02‑01‑1892, overleden te Geleen (Lindenheuvel) op 08‑11‑1956, dochter van Arnold KLEIN, dagloner, spoorwegarbeider, en Anna Maria LARUE.

Uit dit huwelijk:

1.         Arnoldus Wilhelmus Johannes (Arnold) van den BOGAARD, geboren te Venlo op 24‑10‑1912, overleden te Sittard op 23‑05‑1963.

Gehuwd te Geleen op 31‑05‑1935 met Maria (Mia) KOENDERS, geboren te Borbeck/Essen (D) op 31‑08‑1916, overleden te Geleen op 14‑04‑1996, dochter van Anton Johann KOENDERS en Eva van KLIPPEL.

2.         Hendrikus Petrus Jacobus (Hary) van den BOGAARD, geboren te Venlo op 07‑03‑1915, overleden te Geleen op 23‑09‑1983.

Gehuwd met Anna Maria (Annie) BRONNEBERG, geboren op 31‑08‑1919, overleden op 09‑05‑1997.

3.         Maria Mathilda Josephina van den BOGAARD, geboren te Venlo op 29‑11‑1916, overleden te Maasmechelen (B) op 22‑07‑1977.

Gehuwd met Godfried J. (Frits) KOOPMANS, geboren te Helden op 17‑04‑1919, overleden te Geleen op 03‑04‑2003.

4.         Johanna Catharina (Annie) van den BOGAARD, geboren te Venlo op 10‑06‑1920, overleden te Geleen op 01‑09‑2009.

Gehuwd met Bernardus Jozeph (Ben) VELDMAN, geboren te Zwollerkerspel op 12‑03‑1921, overleden te Geleen op 22‑02‑1982, zoon van Theodorus VELDMAN en Maria Johanna ELSHOF.

 

Wie kan één en ander bevestigen?




6 opmerkingen:

  1. Geachte Heer Brasse,

    Mijn naam is Sjef van Veldhoven en ben voor een nicht van mij een Genealogie aan het samenstellen over haar Familie van den Boogaard-Bogaard die u op deze afbeeldingen toont.
    Nu is mijn vraag aan u, of u al te weten bent gekomen hoe de personen op de afbeeldingen werkelijk heten, en of deze familie Van den Bogaard-Boogaard nog nazaten heeft die nog in leven zijn?
    Als dat zo is wil ik u vragen of het mogelijk is dat ik een scan van de afbeeldingen van u zou mogen ontvangen.
    U zou mijn nicht en mij hiermee een zeer groot plezier doen.

    Hopende op een reactie uwerzijds verblijf ik hoogachtend en met vriendelijke groeten,
    Sjef van Veldhoven
    Westwoud nh
    E-mail sj.v.Veldhoven@quicknet.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ingrid Daelemans22 maart 2014 om 00:26

      geachte heer brasse
      De namen op de foto kloppen inderdaad.Ik ben de kleindochter van Arnold van den Bogaard.

      Verwijderen
    2. Beste mevrouw Daelemans,
      Hartelijk dank voor uw reactie! Kunt u me ook de roepnaam van Maria Mathilda Josephina zeggen? En of de tweede foto ook dhr. Van den Bogaard is?

      Verwijderen
  2. Bedankt voor uw reactie! Ik kom erop terug zodra ik tijd heb, maar dat kan enkele weken duren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dan foto 70: hij lijkt toch wel heel erg op dhr. Van den Bogaard, misschien 20 jaar ouder?

    Tip:
    Oren blijven gedurende een leven wat vorm betreft steeds gelijk. De vorm van het linker oor kan anders zijn dan die van het rechter oor.
    Let hierbij met name op:
    -de vorm van de oorlel. Is de oorlel aangegroeid of staat deze los van de onderkaak?
    -De oorlel zelf kan gedurende het leven wel minder vlezig worden en rimpels vertonen.
    -De vorm en dikte van de buitenoorrand blijft gedurende het leven gelijk. Dus als iemand een deukje heeft in de oorrand op jonge leeftijd, zal hij/zij dit ook op latere leeftijd hebben.
    De buitenoorrand lijkt hier verschillend. 100% zekerheid kan ik niet geven, aangezien het gaat om gedigitaliseerde afbeeldingen. Er kan dus e.e.a onbedoeld in verandert zijn.
    -De vorm van binnenoorrand blijft gedurende het leven gelijk.
    Het lijkt er ernstig op dat de binnenoorrand op de bovenste afbeelding meer afgerond is dan de binnenoorrand op afbeelding 70.
    Let op:
    Terwijl de vorm van het oor gedurende het leven gelijk zal blijven, kan de grootte/hoogte van het oor wel kan veranderen (ideale grootte van de oren zou volgens vele kunstenaars zijn: hoogte oor gelijk aan afstand tussen wenkbrauw en neuspunt).
    Om vast te stellen of de heer op foto 70 dezelfde is als dhr. Van den Boogaard op de voorliggende foto, is het dus raadzaam de oren nauwkeurig te bestuderen.
    Voor mij is dit lastig te zien op deze digitale afbeeldingen.
    Uitgaande van hetgeen ik zie, lijken dit verschillende oren.
    -
    Wat mij verder opvalt na vergelijk van beide foto`s:
    De onderkaak- en kinpartij op afbeelding 70 is meer massief dan dezelfde op de voorliggende afbeelding bij heer Van den Boogaard.
    Hoewel zeldzaam, zijn er voorbeelden bekend dat een kaakpartij gedurende het leven meer massief wordt, dus dit geeft geen definitief uitsluitsel.
    De kin en onderkaak op afbeelding 70 (dus het bot) heeft meer massa dan dezelfde op de bovenstaande afbeelding.
    Het voorhoofdsbeen:
    Op afbeelding 70 is het hoofd aan de bovenkant meer spits dan het voorhoofdsbeen op de voorliggende afbeelding.
    De voorhoofdsbasis (gedeelte van de schedel dat het "afdak" vormt boven de ogen), is op afbeelding 70 meer massief en markant dan de voorhoofdsbasis zoals weergegeven op bovenstaande foto.
    Boven de voorhoofdsbasis is op afbeelding 70 een indeuking te zien, die bij dhr. Van den Boogaard op eerdere afbeelding niet zichtbaar is.
    Het voorhoofdsbeen als de voorhoofdsbasis kunnen gedurende een leven van vorm en massa veranderen.
    Een verandering van de vorm en massa van de beenderen zoals hier nodig zou zijn, is niet ondenkbaar, maar wel hoogst zeldzaam in het bijzonder gedurende het latere leven.
    De verandering van vorm van neus is overigens gewoon mogelijk. Een neus verandert gedurende het totale leven.
    Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat we op deze twee afbeeldingen met dezelfde persoon van doen hebben.
    Het zijn de oren echter die uitsluitsel moeten geven. De daadwerkelijke foto`s zullen uitsluitsel moeten geven.

    Ik weet dat ik niet kan vertellen wie de heer op afbeelding 70 is, toch hoop ik dat u iets heeft aan mijn opmerkingen.

    Met vriendelijke groet:
    Patrick Wetzels (die uw site aan het bezoeken is om meer algemene kennis te verwerven over de historie van zijn woonplaats Sittard)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. U heeft gelijk dat de oren wel verschillende lijken...
      Bedankt voor de reactie!

      Verwijderen